Hoe maak je beeldend muziektheater? Docent Muziek leert van Het Houten Huis

  • Nieuws
IMG_6647.jpg

Het Houten Huis nam studenten van de bachelor Docent Muziek mee naar een wereld vol grenzeloze verbeelding, ter voorbereiding op de MuziekTheaterWeek. De afgelopen weken leerde dit beeldend muziektheatergezelschap de studenten de fijne kneepjes van vak. Met een serie workshops bracht Het Houten Huis de studenten inspiratie voor de muziektheaterproductie die ze deze week zelf in elkaar zetten!

MuziekTheaterWeek

De MuziekTheaterWeek (13 t/m 17 oktober 2025) is een van de jaarlijkse projecten van de opleiding Docent Muziek. In één week zetten de studenten een complete voorstelling in elkaar: Van licht en geluid tot spel, muziek en educatie, alles is in handen van studenten. Zij worden daarin begeleid door Kees van der Meer (teamleider Docent Muziek).   

Het Houten Huis

Het Houten Huis is een beeldend muziektheatergezelschap in Groningen. Vanuit hier maakt het gezelschap voorstellingen die door het hele land én tot ver over de grens te zien zijn. Opvalllend in die voorstellingen, is de rol die beeldende taal en livemuziek spelen in de constructie van het verhaal. “Met oog voor detail, livemuziek, poëtische beelden en een expressieve speelstijl maken we steeds opnieuw een ‘levend prentenboek’. Er wordt zelden gesproken, muziek is de adem van het stuk.” Het Prins Claus Conservatorium nodigde Het Houten Huis uit om deze verbeeldingskracht te delen met haar studenten.

Beeldend muziektheater maken: hoe doe je dat?

In de voorbereiding op de MuziekTheaterWeek vonden een aantal ontmoetingen plaats tussen het theatergezelschap en de studenten Docent Muziek. In september vonden tijdens de startweek van het collegejaar de eerste inspiratiesessies plaats. Tijdens deze eerste kennismaking leerden de studenten over het theatergezelschap en hun werkwijze. 

In oktober kwam Het Houten Huis opnieuw op bezoek bij het Prins Claus Conservatorium en volgden de studenten workshops in educatie, spel, spoken word en muziek. Hier werkten ze aan het omzetten van hun ideeën in rake teksten (bijvoorbeeld door te spelen met associaties) en beweging (door bijvoorbeeld te experimenteren met timing en contrast). De verrassende geluiden van de zelfgebouwde instrumenten van Het Houten Huis gaven bovendien een nieuwe kijk op hoe je livemuziek kan inzetten om een verhaal te vertellen. 

Vorige week bezochten de studenten ten slotte de voorstelling ‘Wolk’ van Het Houten Huis, welke als inspiratiebron zal vormen voor de muziektheaterproductie die de studenten deze week in elkaar zullen zetten.  

Educatie voor middelbare scholieren

Naast de productie van beeldend muziektheater is ook educatie een belangrijk onderdeel van de MuziekTheaterweek. Als onderdeel van het programma krijgt het Prins Claus Conservatorium op vrijdag muziekleerlingen van zes middelbare scholen op bezoek. De scholieren bezoeken de voorstelling en krijgen voorafgaand workshops van de studenten Docent Muziek.  

Samen gaan ze aan de slag met spoken word en contactmicrofoons. Ze nemen een fragement op welke verwerkt wordt tot een soundscape die de scholieren later terughoren in de voorstelling. Zo krijgen ze een kijkje in de keuken op het conservatorium van de studenten Docent Muziek en dragen de scholieren met de workshop direct bij aan de inhoud van de voorstelling.